Rejs: Wyspy Kanaryjskie /13-20, 20-27.01.2024/
Termin I: 13-20.01.2024
Trasa: Teneryfa (Marina del Sur) – La Gomera – Gran Canaria – Fuertaventura (Gran Talajar)
Termin II: 20-27.01.2024
Trasa: (Gran Talajar) Fuertaventura – Gran Canaria – El Hierro/La Gomera – Teneryfa (Marina del Sur)
W tym roku podobnie jak w poprzednim, oszukujemy zimę! Zamiast spędzać ją pod szarym niebem, głównie w zamkniętych pomieszczeniach i przy sztucznym świetle, wyjeżdżamy tam gdzie słońce jest przez cały dzień i zachodzi w zimie wieczorem, a nie po południu. Gdy wrócimy, nasłonecznieni, opaleni i wysmagani atlantyckim wiatrem, zapas energii starczy aż do wiosny! 🙂
W tym roku szczególny ukłon dla rodziców: terminy rejsów pokrywają się z feriami. Można więc wysłać dzieci na obóz, do babć, dziadków i dać sobie luksus wolności.
Wyspy Kanaryjskie, wcześniej znane jako Wyspy Szczęśliwe to 100 procent szans na słońce i to co żeglarze lubią najbardziej: stałe wiatry, ocean i smak przygody w odkrywaniu zagubionych pośród fal wysp i wysepek.
Tym razem celem będzie wschód archipelagu. Planowo pierwszy rejs wystartuje na Teneryfie, następnie pożeglujemy do tropikalnych lasów La Gomery, by ostatecznie przez Gran Canarię dotrzeć na piaszczyste plaże i kotwicowiska Feurtaventury. Drugi rejs będzie miał przeciwny kierunek, z portem docelowym Marina del Sur na Teneryfie i sporym prawdopodobieństwem wylądowania na „końcu świata”, czyli wyspie El Hierro.
Trasa jak to na morzu – dostosowana jest do siły i kierunku wiatru. Będziemy tak planować, by jednocześnie nie zabrakło pełnomorskiego szlifu jak i szansy na zwiedzanie interioru każdej z wysp. Rejs ten jest odpowiedni zarówno dla opływanych żeglarzy, jak i dla osób, które chcą po raz pierwszy wyjść w morze.
Teneryfa
Startujemy w Marina del Sur na południowym wybrzeżu Teneryfy. Na wyspie znajduje się wysoki na 3718 m monumentalny stożek wulkaniczny El Teide, który wraz z otaczającym pasmem górskim dzieli wyspę na dwie strefy klimatyczne: wilgotną i zieloną północ oraz suche i cieplejsze południe. Na zachodnim wybrzeżu spotkać można delfiny oraz wieloryby piloty.
Gran Canaria
To najprawdopodobniej nasz pierwszy kierunek podczas rejsu. Korzystając z północno-wschodnich wiatrów popłyniemy do jednego z portów na zachodnim wybrzeżu, na przykład do Puerto de Morgan. Miasteczko, w którym czas się zatrzymał, poprzecinane jest kanałami, a malownicze domki i knajpy serwują podobno ryby i owoce morza w kategorii prima sort! To także miejsce w którym można wypożyczyć samochód, by zwiedzić wyspę. Będziemy mieć na to cały dzień.
Fuertaventura
Oddalona tylko 60 mil od wybrzeża Afryki, płaska w porównaniu do wulkanicznych wysp na zachodzie, Fuertaventura znana jest przede wszystkim z niesamowitych piaszczystych plaż. Żółty piasek pochodzi tu bezpośrednio z Sahary i jest regularnie przywiewany wraz ze wschodni wiatrem zwanym tutaj: Kalima. Poza tym, wydmy, krystalicznie czysta woda i kotwicowiska w miejscach jak z bajki. Wykorzystamy to by na niekktórych z nim zakotwiczyć, przesiąść się do pontonu i zdobyć plaże z morza. Fuertaventurę opływać będziemy od wschodu mierząc się zapewne z przeciwnymi wiatrami. Żeglarsko więc wrażeń również nie zabraknie.
La Gomera
La Gomera zachwyciła nas w poprzednim roku, więc nie może jej zabraknąć na trasie na najbliższym rejsie. Tropikalne lasy, majestatyczne góry i szansa na wspaniały trekking. Niewielka wyspa ma około 20 km średnicy, a jej największą atrakcją jest las wawrzynowy w Parku Narodowym Garajonay, w którym poczujemy się jak w dżungli.
El Hierro
Najrzadziej odwiedzana wyspa i najmniej zaludniona wyspa archipelagu. Zróżnicowana krajobrazowo, do odkrycia Ameryki uznawana za koniec świata – to przez nią przebiegał południk zero, aż do 1884 roku Tu życie płynie leniwie i nie znane są turystyczne oblężenia. Ciekawostką jest fakt, że całośc energii na wyspie jest pozyskiwana z naturalnych źródeł.
JACHT
Jacht Elan Impression to duży 13,5-metrowy jacht, na którym znajdują się 4 zamykane kabiny z podwójnymi kojami. Do tego dwa razy kingston z prysznicem (łazienka), duża mesa (salon) oraz kambuz (kuchnia). Jacht posiada wszelkie wymagane środki bezpieczeństwa wymagane w żegludze oceanicznej, a jego wielkość oznacza zarówno szybkość jak i bezpieczeństwo. Jest to dość znany jacht i google bez trudu go dla Was opisze 🙂
ŻEGLOWANIE
Akwen wokół Wysp Kanaryjskich to popularny raj dla żeglarzy szczególnie w okresie zimowym. Temperatura na poziomie morza rzadko spada poniżej 20 stopni (pomijając wycieczki w góry, w których może leżeć śnieg), wieją stałe wiatry zwane pasatami o sile 3-6 stopni w skali Beauforta. Między wyspami znajdują się tzw. strefy akceleracji wiatrowej (wyspy tworzą dyszę zwiększając siłę wiatru między nimi), co gwarantuje żeglarskie emocje. Temperatura wody to ok 20 stopni, więc dla nas ludzi Bałtyku wręcz za gorąco 😉
JAK SIĘ DOSTAĆ NA JACHT?
Po pierwsze, zadzwoń pomogę z wyborem połączenia.
Po drugie przeczytaj przykładowe ze znalezionych przez nas sposób dostania się na miejsce:
Jeśli płyniesz w pierwszym terminie opcji jest naprawdę sporo. Loty z Modlina lub z Warszawy. Koszt obecnie ok. 500 zł w jedną stronę. Powrót z lotniska na Fuertaventurze bezpośrednio Wizzarem za ok 600 zł. Płynąc w drugim terminie droga postępowania jest odwrotna. Ceny podobne. Taniej jest z przesiadkami. Pamiętaj jednak, że jeśli lecisz przez UK, konieczny będzie paszport.
* Na jacht zapraszam od godziny 17 w sobotę. W przypadku terminu pierwszego będzie to na pewno Marina del Sur na Teneryfie, w przypadku drugiego terminu będzie to najprawdopodobniej Gran Talajar. Marina del Sur jest bardzo blisko lotniska na Teneryfie.
Z lotniska i na lotnisko dostaniecie się bez problemów autobusem. System komunikacji jest na wyspach bardzo dobry. Można się również załogowo i wziąć taksówkę. Ceny nie są tu wysokie i własciwie będzie to porównywalne do autobusu.
JAK WRÓCIĆ?
Rejs kończymy w sobotę o godzinie 9.00. Na lotnisko na Feuertaventurze dotrzecie jak wyżej, z kolei na Teneryfie marina i lotnisko dzieli ok 5 km.
POGODA:
Żeglowanie uzależnione jest od pogody, która może dostarczyć niezwykłych wrażeń jak i pokrzyżować plany. Dlatego w planie uwzględniliśmy jeden dzień zapasu. W przypadku znacznego pogorszenia pogody powyższy plan może ulec zmianie w części trasy. Żeglujemy odpowiedzialnie. Jeżeli obawiasz się sztormu, to pragniemy Cię uspokoić. Dzisiejsze prognozy pogody są bardzo dokładne i pozwalają na uniknięcie sztormu. Jeśli się pojawi będziemy o tym wiedzieć wcześniej i po prostu nie wypłyniemy.